Nämen hallåååå

Ja, jag börjar bli sämre på att göra inlägg märker jag. Vill bara meddela att det beror troligast på att det numera är ganska obekvämt att sitta i denna datastol. Tär på ryggen... så det finns inte så mycket att göra åt saken :P
 
Tog lite bilder på magen idag! Lägger upp dom imorgon eftersom Eric inte har hjälpt mig lägga in dom på datorn än :) Men innan dess så har vi lite info om denna vecka..
 
Vecka 32 (31+4):
 
"Din barnmorska gör vid varje undersökning en bedömning av barnets tillväxttakt och lyssnar på dess hjärta. På vissa håll görs en ultraljudsundersökning den här veckan. Du ökar nu i vikt, snabbare än i något annat skede av graviditeten. Kanske förvånas du över hur stor din mage kan bli. Snart har livmodern intagit det högsta läget som den kommer att ha, ungefär 12cm ovanför din navel.

Barnet är nu ca 29 cm från huvud till stjärt och väger omkring 2 kg. Skulle det födas nu kan det klara sig i kuvös. Kuvös behövs bland annat för att underhudsfettet ännu inte är utvecklat. Nu fungerar barnets fem sinnen och hon eller han kan också vrida på huvudet. Alla inre organ fortsätter att mogna, tånaglarna är färdiga och huvudhåret fortsätter att växa. Barnet sover ca 90-95% av tiden - men under de vakna perioderna tränar den på att öppna och stänga sina ögon. Andningslektioner pågår hela tiden för att stärka lungorna och få dem att mogna. Relativt ny forskning visar att andningsövningarna även stimulerar lungorna att tillverka ett ytaktivt medel, som behövs för att lungorna skall utvecklas på rätt sätt."
 
text från gravid.se
 
 
Den börjar bli tung att bära på nu :P Känns som att magen är enorm, och ändå är det 2 månader kvar!
 
Idag var vi på lite info på NUS. Lyssnade på ett par barnmorskor som förklarade hur det går till på förlossningen med mera. Väldigt bra information, även om man visste det mesta redan :P Känner att jag är väl förberedd! Detta ska nog gå bra :)
 
Till helgen är det första advent! En av mina favvodagar på året :) Det är då man plockar fram julkartongerna och börjar pyssla med tomtar och ljus! :)
Men innan dess är det också middag med Anna och Thomas. Denna gång bjuder jag och Eric, för en gångs skull :P haha! Ska bli himla trevligt! ..Så sällan man ser folk nu för tiden...
 
Nä... nu ska jag borra ner mig i sängen med en kopp te och kanske lite massage :)
Men som sagt, bilderna kommer troligtvis upp imorgon!
 
Tjingeling!


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

thorenarn

Det jag skriver om handlar mest om min familj och olika projekt jag har, t.ex. renoveringar, inredning och träning.

RSS 2.0