ajjajj

Min fot värker! ÄÄr det normalt att bara en fot blir knäpp?Borde inte båda bli det? Suck... trodde det skulle gå över efter natten när man inte har stått på den något men icket! Jag får vänja mig helt enkelt! :P
 
Alien verkar ha kul iaf! Den tryckte precis ut foten i sidan på mig så magen blev sne :P Det snurras så mycket där inne så det är problematiskt att hitta en sovstil som funkar. Att sova på mage är numera hela uteslutet, kan inte ens halvligga på mage längre... Att ligga på rygg är obekvämt för att  det känns som att man behöver spy mest hela tiden... och då återstår bara sidorna.. och då gäller det att ha en bäbis som sammarbetar! Men som sagt, den sida jag väljer att lägga mig på vill alien gärna peta ut fötter och armbågar i och gud vet vad! Och när det händer så byter man sida... och då vill såklart alien också byta sida så då kommer nånting och trycker på den sidan istället :P Inte riktigt optimalt för sovande.... Man skulle helt enkelt ha haft en säng med ett hål för magen, det är nåt jag skulle betala för! :D
 
Men men, info om vecka 34 (33+3):
 
"Vid varje besök framöver mäter man på de flesta MVC blodtryck och urinprov. Däremellan mäter man ditt blodvärde samt blodsocker. Barnets hjärtfrekvens fortsätter barnmorskan att följa kontinuerligt, med start runt v.25 och fram till förlossningen. Nu kanske du märker att dina ringar inte passar längre, att händer och fötter svullnar, detta beror på att vätska samlas i kroppen. Tänk på att inte förvärra det med att använda åtsittande kläder som bromsar blodflödet. Din kropp har ökat mängden blod med 50 % under graviditetens två första tredjedelar men från vecka 34 håller sig blodmängden konstant fram till förlossningen. Omkring denna vecka är moderkakan fullmogen och därefter börjar den åldras.

Barnet är ca 32 cm långt från huvud till stjärt och vikten ungefär 2,3 kg. Det kan skilja på ljus och mörker. Om solen skulle lysa på magen kommer barnet att bada i ett rött sken. Naglarna på de pyttesmå fingertopparna är vassa. Nu kan barnet själv bekämpa lätta infektioner med sitt immunförsvar. Det är för stort att flyta omkring i fostervattnet och rörelserna blir större och långsammare. Ibland kan en del barn fixera huvudet i denna vecka, det vill säga lägga sig tillrätta i bäckenöppningen. Ungefär 3-4% av alla barn lägger sig med stjärten eller benen ned mot bäckenöppningen s.k. sätesbjudning/fotbjudning. Då är det möjligt att en läkare försöker få fostret att vända sig rätt i livmodern, men det sker först i vecka 37 och kallas yttre vändning. Läkaren försöker då genom försiktig massage av buken förmå barnet att göra en kullerbytta i magen. Detta sker i regel på sjukhus under övervakning av mor och barn. Är det tvillingar som ni väntar kanske bara ett av barnen lägger sig med huvudet mot bäckenöppningen, medan syskonet lägger sig intill."
 
text från gravid.se
 
Nä, det är lucia imorgon! hade tänkt köpa mig nå saffran och baka lilte lusse kanske :) mums!  hembakat är alltid bäst :D hoppas jag orkar haha!

För övrigt är Gumsan söt och river ut kläder ur garderoben.. för att själv kunna krypa in förstås. Bubba har hittat sina nya favvoställen att sova på.. självklart i bäbisens grejer... inte riktigt helt okej.... Jag uppskattar därför de tillfällen då han ligger på julklappssäcken, som han gör just nu :) Oj vad kissarna tycker om den säcken :)
Ska bli kul att se hur dom reagerar när vi kommer hem med bäbis, rädda? nyfikna? jättekul? :P Spännande!
 
Nä... slumra lite kanske? Hektisk dag på jobbet imorgon! Som sagt, lucia... och även julmat!
 
Tjingeling!


Kommentarer
mamma snart faster igen sandra

Glad lucia. Att hitta "någorlunda skön" sovställning var inte de enklaste när bebben blivit stor och strak. Hade en amningskudde mellan mina ben så jag kunde hitta rätt possition. Om du vill låna den så är du välkommen att höra av dig )

2012-12-13 @ 10:08:28


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

thorenarn

Det jag skriver om handlar mest om min familj och olika projekt jag har, t.ex. renoveringar, inredning och träning.

RSS 2.0