Blää...

Härligt att vakna med känslan av spya i halsen! Usch...
Bra start på vecka 19 känner jag haha!

"Du har en snabbare ämnesomsättning och en ökad blodmängd i kroppen, det kan ha en positiv inverkan på ditt hår och dina naglar. Hos vissa gravida kvinnor kan de höga östrogenhalterna ibland påverka huden i ansiktet. Fenomenet kallas kloasma och uppträder hos ljushyade som mörka fläckar och mörkhyade som ljusa. När hormonhalterna sjunker bleknar oftast fläckarna. Om du solar kan fläckarna i ansiktet förstärkas. Använd ett bra solskydd.

Det kan snart vara aktuellt med järntillskott, de allra flesta gravida kvinnor behöver järntillskott från och med den 20:e graviditetsveckan.

 

Barnet är 13-15cm långt mellan huvud och stjärt och väger ca 280g. Det börjar nu få anlag till de permanenta tänderna under de redan klara mjölktänderna. Talg från barnets talgkörtlar blandar sig med hudceller och bildar fosterfett/vernix. Fosterfettet skapar en vattentät barriär som hindrar barnets hud från att bli uppblött i fostervattnet. Nerverna i barnets kropp täcks med myelin, ett fett ämne som isolerar och möjliggör det snabba, friktionsfria utbyte av information som krävs för att en människa ska kunna koordinera och balansera sina rörelser harmoniskt. I tarmkanalen börjar magsafter produceras, de hjälper till att absorbera fostervatten och föra det vidare till njurarna. Där filtreras och renas det för att sedan utsöndras igen till fostervatten."


Text från gravid.se

Ja, ska vi gissa på att dom där fläckarna kommer att komma eller??.... Jag menar, med min tur så lär jag ju inte få det fina håret iaf :P
Järntillskott har jag redan börjat tugga.. tydligen kan man få kräkningar av det också så jag börjar undra om illamåendet beror på dom kanske?.. Vi får väl se hur det blir längre fram.

Lite overkligt att tänka att det ligger en 15cm lång människa i magen på mig, vart får han/hon plats egentligen? Det är ju inte så att man har nån sån där stor preggomage inte.. Tycker fortfarande att det är mest det gamla vanliga fläsken sen tidigare :P
Min söta lilla bul-mage försvann lika fort som den kom.. har inte kunnat se den sen den dök upp sist :P Men men... Snart så ska man väl bli större hoppas jag. Lite halvtråkigt och gå omkring och känna sig lönnfet.. jag vill ha en riktig mage! :P

-

Sen ska vi hälsa på lilla Moa idag var det tänkt. I samband med svärfars födelsedagsfirande! Har desperat försökt hitta nån blombutik som har öppet så man kan köpa en fin bukett till den lilla familjen men allt har ju stängt bara för att det är söndag! Tror dom inte folk behöver blommor bara för att det är röd dag eller? Usch! Vår bästa chans är tydligen blomsterbuktiken på sjukhuset.. Där stod det att dom öppnade efter sommarn för några veckor sen så jag hoppas dom kanske även har öppet på söndagar :) Annars blir det väl nån tråkig tulpanbukett från ICA.. :/
Vi får se! Men hur som helst ska det bli roligt att hälsa på lilltjejen :)

Nä... Gå och gräva ner sig lite i sitt illamående tills det är dags att fara? Ja, tack!

Tjingeling!


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

thorenarn

Det jag skriver om handlar mest om min familj och olika projekt jag har, t.ex. renoveringar, inredning och träning.

RSS 2.0